Eksamensangst

Eksamensangst kan komme til udtryk på forskellig vis – og en vis mængde af endorfiner skal der til for at du kan præstere optimalt til selve eksamen. Læs her om symptomer på eksamensangst, og hvad du kan gøre ved det.

Angsten for angsten

Ofte er det angsten for at blive nervøs til eksamen, angsten får at ”klappen går ned” så man ikke kan huske som er det der karakteriserer eksamensangst.

Symptomer på eksamensangst

Dette kan komme til udtryk i at du ikke kan koncentrere dig, har fantasier og mareridt om ”klappen der går ned”. Du har svært at slappe af – og har dårlig samvittighed hvis du ikke læser hele tiden.

Du sover måske ikke om natten, har hovedpine, oplever ubehagelig hjertebanken og har måske let til tårer. Måske du bliver grebet af panik når du tænker på eksamen og får flashbacks til tidligere oplevelser hvor du ikke klarede det så godt.

Styr din eksamensangst

Der findes mange gode råd til at få styr på sin eksamensangst – og op til eksamen har du ikke tid til at gennemgå dem alle.
Det bedste du kan gøre er:

1) Del din værste frygt med din bedste ven

  • Hvad frygter du?
  • Hvad er det værste, der mon kunne ske?
  • Hvor sandsynligt det er, at netop dette sker?

2) Erstat dit mareridt med en god drøm

  • Hvad er er det bedste der kan ske
  • Tænk på de gange hvor du virkelig er lykkes
  • Visualiser at du gør det fantastisk til eksamen

3) Læg en slagplan

  • Hvis klappen går ned – trækker du vejret dybt ned i maven og får ilt til hjernen
  • Sig til din lærer at du er nervøs, og har brug for at høre spørgsmålet igen – eller læs spørgsmålene igennem igen
  • Lav en kort meditation med dybe vejrtrækninger og positiv visualisering inden du går ind
Del og inspirer