Stress symptomer

Stress symptomer er tegn på stress der kommer til udtryk når menneskets overlevelsessystem bliver aktiveret. Det er med andre ord, stress signaler der opstår som en følge af at sindet og kroppen er i et forhøjet beredskab overfor fare.

Du kan på denne webside med stress symptomer, stress barometerstress testen og stresshotlinen finde ud af om du er stresset og få hjælp.

Individuelle og typiske stress symptomer

Det er individuelt set, ret forskellige tegn på stress man får som stressramt. Nogle stress symptomer er dog ret typiske som f.eks søvnproblemer, tankemylder, angst, irritation, træthed…

Stress symptomer er vores små hjælpere

Faktisk skal vi være værdsætte vores stress symptomer. Hvis de ikke var der og advarede os og tilmed stoppede os, så ville vi formentligt først opdage at noget var galt når vi blev syge.

Lær dine stress symptomer at kende

Ved at lære dine stress symptomer at kende, så lærer du at blive opmærksom på dem og kan derved forebygge alvorlig stress og sygdom.

Du lærer dine stress symptomer at kende under et ved et stressbehandlingsforløb eller kursus i stresshåndtering hos Lyngby Stressklinik.

Oversigt over stress symptomer

Typiske stress symptomer kvinder

En stresset kvinde er ofte grådlabil kan have blødningsforstyrrelser og have det svært med fysiske berøringer.

Typiske stress symptomer mænd

En stresset mand går ofte med tingene selv og bliver indesluttet og kan have tendens til at opbygge en aggression.

Symptomer på stress og angst

Da kroppen reagerer på samme måde ved stress og angst er der en række fælles symptomer. Det er åndenød, uro, spændinger, hjertebanken, svedtendens, kvalme og svimmelhed.

Læs mere om forskelle og ligheder på stress og angst

Forretningskvinde med stress symptomer tankemylder

De fysiske symptomer på stress

Hyppig hovedpine, spænding/smerte i kæbe  |  brystsmerter, hjertebanken, hurtig puls | rystelser i krop, hænder og bævrende læber  |  halssmerter, rygsmerter, muskelkramper |  svimmelhed, besvimelse  |  tinnitus, ringetoner, summende eller poppende lyde | hyppig rødmende, svedtendens  |  tænderskæren  | stammen | tics | kolde eller svedige hænder/fødder | Mundtørhed, synke-problemer | hyppige forkølelser, infektioner, herpes sår, helvedesild | udslæt, kløe, nældefeber, “gåsehud”, stress knopper |  hyppige infektioner | uforklarlige eller hyppige “allergi” angreb  |  halsbrand, mavesmerter, kvalme  | smerter i kroppen | ondt i mellemgulvet | overskydende luft i maven, bøvsen  | hyppig vandladning | forstoppelse, diarré, tab af kontrol  | hårtab  |  vejrtræningsbesvær, åndedrætsbesvær, åndenød, hyppigt sukkende | øget eller nedsat appetit  | diarre | vægtøgning eller vægttab

Stresscoaching mod søvnbesvær

De psykiske symptomer på stress

Pludselige anfald af panik  | indre uro | øget angst, bekymring, skyld, nervøsitet | øget vrede, frustration, fjendtlighed, irritabel | nervesammenbrud | nedtrykt , depression, hyppige eller humørsvingninger | nedsat sexlyst eller præstation | søvnløshed, mareridt, foruroligende drømme | tankemylder | koncentrationsbesvær  | hukommelsesbesvær | indlærings-vanskeligheder  |  glemsomhed, forvirring  |  vanskeligheder med at træffe beslutninger  |  følelse af at være overbelastet, overvældet eller udmattet | hyppige grædeture eller selvmordstanker | følelsen af ensomhed eller værdiløshed  |  lille interesse i udseende  |  nervøse vaner, uro i kroppen

Stresset, aggressiv kvinde i bil på førersæde

De adfærdsmæssige symptomer på stress

Øget frustration, irritabilitet,  vrede, aggressiv, nervøsitet | overreaktion med irritation |øget antal ulykker | obsessiv eller kompulsiv adfærd | nedsat præstationsevne eller produktivitet | dækker over dårligt arbejde | sygefravær | hurtig eller mumlende tale  |  overdreven defensiv eller mistænksom | problemer med at kommunikere og at dele | ubeslutsomhed | indesluttet | lav selvfølelse | social isolation | konstant træthed og følelse af svaghed | hyppig brug af “quick-fix” medicin | øget brug af stimulanser rygning, alkohol eller stofmisbrug | overdreven hasardspil eller impulskøb

Stress bliver kun værre med tiden

Genfinder du ikke balancen og overbelastningen fortsætter, så bliver stress symptomerne blot værre. Alt imens følgevirkninger af stress tærer hårdt på sindet og kroppens ressourcer.

Langvarig stress kan føre til livsbegrænsende stress symptomer, stresskollaps, øget ulykkesrisiko og sygdom. “Hver dag er cirka 35.000 danskere sygemeldt med stress.” – Stressforeningen

Forskerne er enige om at stress på lang sigt spiller en markant rolle i udvikling af sygdomme som f.eks kræft og depression.

Ring og hør mere på Stresshotlinen (+45) 53 82 41 53 på alle dage kl.10 – 22

Læs om stressbehandling