Stresscoaching

work-life balance skema

Hvad er stresscoaching?

Stresscoaching er en virkningsfuld metode til afstresning og restituering af sind og krop, der bringes i balance ved forbrænding af stresshormoner og brug af teknikker der skaber ro. Med stresscoaching lærer man også at forebygge og håndtere stress.

Stresscoaching er primært coachende samtaler om hvad der forårsager stress, og rådgivning samt træning i at anvende stresshåndterings-værktøjer der f.eks hjælper dig til at få en bedre søvn, positive vaner og få afklaret dine vigtigste livsværdier.

Under et stresscoaching forløb benytter vi og anbefaler forskellige metoder som du kan se beskrevet længere nede på siden.


Styr på stress i 3 trin

3 trin i stressbehandling

Trin 1. Tag en stress test, kontakt os og få en samtale

A) Tag en stress test på kun cirka 2 min., så finder du dit stress niveau og får et godt stressråd

B) Ring til Stresshotlinen (+45) 53 82 41 53 kl.10 – 22, alle dage eller send en mail så ringer vi dig op. 

C) Få en gratis, uforpligtende samtale med en Stresscoach om hvordan du bedst kan få hjælp.

D) Book en tid på Stresshotlinen eller book en tid online hvis du ønsker en screening samtale

Trin 2. Screening samtale

  • Samtale om stressniveau ud fra stresstest samt stressfaktorer i dit arbejds – og familieliv
  • Stressrådgivning i hvad du kan gøre her og nu for effektfuldt at mindske dit stressniveau
  • Stresscoaching om det der fylder mest hos dig og planlægning af et behandlingsforløb

Trin 3. Individuel behandling

Vi sammensætter i samarbejde med dig, et stressbehandling – forløb, der matcher dig, i din livssituation. Stress er komplekst og er forskelligt fra person til person. Dels oplever vi det individuelt forskelligt og vi lever forskellige liv.


Par på vandring i skov efter stresscoaching (stressbehandling)

Forløb med stresscoaching

Tid pr. session

I et forløb afsætter vi 90 min. pr. session. Men hvis vi bliver færdig efter 60 min. så kan du blot opspare de 30 min. og bruge dem senere i forløbet efter eget ønske.

Varighed

En stressbehandling forløber typisk over 4 – 12 uger afhængig af dit stress-niveau, din livssituation og om du gør det du har aftalt med din Stresscoach.

Vi hjælper dig helt, i mål

Vi motivere dig til at tage små, resultatskabende skridt der afstresser og restituere dig. Nogle gange opleves det som 2 skridt frem og 1 tilbage. Men du har en stresscoach der altid støtter og hjælper dig!

Vi er der, for dig alle dage

Under et forløb med stresscoaching kan du altid ringe eller skrive til Stresshotlinen og få gratis hjælp og støtte fra en kompetent Stresscoach. Vores stresshotline har åben kl.10 – 22, alle dage.

Læring under en stressbehandling med stresscoaching

  • indsigt i årsager til dit stress
  • lytte til dine stress signaler
  • at være mere nærværende

Positive forandringer ved stressbehandling

Immunforsvar, helbred, søvnkvalitet, energiniveau, overskud, glæde, ro, mod, hukommelse, koncentration, overblik, fokus, beslutsomhed, nærvær i nuet, tålmodighed, se, høre, smage, lugte, mærke, kærlige berøringer og at elske.


Metoder i et stresscoaching forløb

Stress terapi

Stressterapi støtter og hjælper mennesker med at få indsigt i – og forstå de dybereliggende psykiske problemer der kobler sig til stress. Den terapeutiske samtale er rettet i mod at identificere, bevidstgøre og ændre de ofte ubevidste bevidstheds- og handlemønstre, der ligger bag symptomer på stress. Stressterapi har direkte fokus på den enkeltes personlige udvikling, bevidsthedsmønstre og udviklingstraumer.

Indenfor stress terapi anvender vi følgende metoder:

SE – terapi (Somatic Experiencing Therapy)

SE – terapi, Somatic Experiencing ® er en terapeutisk, forsknings-understøttet, metode der med en fokuseret opmærksomhed på krops-fornemmelser mindsker og opløser de traumatiske stressreaktioner der er en følge af et højt aktiveret nervesystem. Kroppen husker altid det, der har bragt dig ud af balance, og din krops sansninger er derfor en del af samtalen. Læs mere om SE – terapi på traumeheling.dk

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

ACT er træning i at rumme og acceptere tanker og følelser med henblik på større psykologisk fleksibilitet og øget livskvalitet. Ved at sætte ord på tanker, følelser og fysiske fornemmelser bliver til et problem med en mulig løsning. De fastlåste måder at agere på som stresser kan ændres til nye og mere værdibaserede handlemønstre, som skaber nye perspektiver og grundlæggende ændringer, der er varige.”

Metakognitiv Terapi (MCT)

Metakognitiv Terapi er en forholdsvis ny hurtigtvirkende psykologisk metode udviklet af psykologer i 1990’erne. Metakognitiv Terapi handler om at minimere bekymringer, grublerier og uhensigtsmæssig coping – adfærd, der er medvirkende årsager til stress, angst og depression.

Metakognitiv terapi giver en forståelse for tanker og hvordan man kan forholde sig hensigtsmæssigt til dem. Metakognitiv terapi øvelser er enkle og effektfulde. Lyngby Stressklinik benytter metakognitiv terapi under stresscoaching forløb og stresshåndtering kursus forløb i grupper.  

Sind og krop stressbehandling

Da stress vedrører både sindet og kroppen er dette altid udgangspunktet for vores behandling af stress. Derfor inddrager vi i såvel stresscoaching som stress terapi metakognitiv terapi og stress meditation (Heartmath og Mindfulness Meditation) afhængig af hvad der er mest virkningsfuldt for dig.

Indenfor sind og krop stressbehandling anvender vi følgende metoder:

Heartmath Meditation

Heartmath Meditation er en forskningsbaseret, effektfuld metode til at få ro på nervesystemet. Meditationen virker med det samme ved at du mærke roen breder sig i sind og krop. Heartmath Meditation virker på stress, angst, depression eller andre belastninger.

Mindfulness Meditation

Mindfulness er evnen til at være opmærksomt til stede i nuet på en ikke-dømmende måde. Meditationsøvelser og læres og trænes evnen at være bevidst nærværende overfor den konstante strøm af tanker, følelser og sanseindtryk på en ikke-dømmende måde. Dette modvirker bekymringer, angst og stress.

Kropsterapi

Der er forskellige kropsterapeutiske metoder, som virker stress-reducerende, og som derfor er effektiv behandling af stress. Vi samarbejder med håndplukkede behandlere og undervisere.

Indenfor kropsterapi anvender vi følgende metoder:

Body-SDS terapi

Body-SDS terapi er et enestående og yderst effektiv dansk udviklet behandlingssystem, der afhjælper skavanker og sygdomme. Der behandles med massage – og åndedrætsteknikker med fokus på spændinger, stress – og livsstilsproblematikker.

Billede af yin yoga i Hot Yoga Denmark

Yin yoga

Yin yoga foregår liggende eller siddende i 3 – 5 minutter i hver stilling, og virker dybt stimulererende på bindevæv, led og ledbånd. Nogle stræk føles intense og andre som ren forkælelse. Stillingerne tilpasses den enkelte med tæpper og blokke. Du vil opnå en tilstand af afslapning hvor du mærker dyb ro i krop og sind.

Restorativ yoga

Restorativ yoga, også kaldet terapeutisk yoga, er en yogaform, hvis formål er at få udøveren ned i en afspændt tilstand. Restorativ yoga hjælper os til at skabe balance i vores nervesystem og til at sind og krop indgår i et samarbejde. Når kroppen får lov til at være helt afspændt, begynder en selvhealingsprocess, den begynder at reparere både fysiske skavanker og psykiske ubalancer. I restorativ yoga ligger man i en vågen hviletilstand i 10 – 30 minutter og er så afspændte som muligt og for at nå dertil bruger vi masser af props (tæpper, puder, pøller mv) til at støtte kroppen så den føler sig helt tryg.

Del og inspirer